inkomst

Idea Hunt

Är du en person som ofta ser lösningar istället för problem? En person som har många idéer men som inte alltid har tiden eller möjligheten att genomföra dem? Nu finns en väg att kanalisera all kreativitet. Detta genom tjänsten Idea Hunt som är en löpande idétävling med fina priser.
Idea Hunt är en tjänst som utvecklats av Elia Mörling (Edumanity) och handlar om att skapa en tydlig brygga mellan företag som behöver hjälp med idéer och privatpersoner som kan sitta på oanade lösningar.
När tjänsten lanserades på plattformen Product Hunt, i mitten av februari 2016, fick den stor uppmärksamhet och landade på en fin andraplats. Detta i en daglig tävling mot ca 60 andra företag.

Träffa kunder

Tanken är att plattformen ska bli en mötesplats. Företag registrerar sig och kan sedan lägga ut ett problem. Det kan vara ett rent tekniskt problem men lika gärna ”Vad är bästa sättet att gå för att få fler kunder?”. Användarna får sedan skicka in sina förslag och målet är att detta ska ske redan tidigt i utvecklingsstadiet av en produkt.
I en intervju till tidningen Breakit berättar Mörling att allt för många företag utvecklar sina produkter inom ”slutna väggar” och när man sedan är klar får den utvärderad. Men enligt honom är det då bättre att koppla in externa idéer betydligt tidigare för att därigenom ”bädda för succé”.
För företagen finns två vägar att välja mellan. Det går att lägga upp gratis idéjakter som är helt offentliga. Men det går även att betala en viss summa för att skapa slutna tävlingar där exempelvis enbart vissa inbjudna får vara med.
Något krav på prisnivå finns inte men visst är det tydligt att större priser lockar till sig de mest kreativa lösningarna.