webbhandel

Ehandlare vill se fler konkurrenter

Han är en ledare med enkelheten i fokus. Två av två företagssatsningar har varit mer än lyckade, och hans egen ledstjärna har gjort både Lensways och Footway till makalöst stora aktörer på E-handelsmarknaden. Daniel Mühlbach är en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer, och han har nämnts i samma mening som tungviktaren Ingvar Kamprad. Trots de fantastiska framgångarna med Lensway fanns det inga tvivel om att Daniel Mühlbach skulle ge sig på nya projekt för att erövra nya marker nätet.
Det mest uppseendeväckande med Daniel Mühlbach är inte bara att han har byggt upp två företag från grunden till miljonomsättning, utan även att han lämnade Lensway bakom sig efter alla år för att starta Footway och skapa ny historia. Med en unik beslutsamhet och en öga för affärer gick han över till att starta ett nytt företag, och med samma hunger som fick linsjätten att växa så intensivt lyfte han den nya skobutiken på nätet från en idé till en E-handel med miljonomsättning på ett par år. Under utvecklingens gång har Footway köpt upp inte mindre än 3 konkurrenter, vilket visar på en beslutsamhet av järn och en vilja av stål hos en av Sveriges mäktigaste entreprenörer. Heppo, Brandos och RunForest var de tre konkurrenterna som fick se sig besegrade av den nya skojätten, och tack vare dessa uppköp kunde Footways lager expandera och ge företaget en ännu större andel av marknaden.

Bättre webbhandel i Sverige

Själv önskar Daniel Mühlbach att fler skobutiker på nätet ska dyka upp framöver för att stärka E-handeln i skobranschen. Det krävs tid för att förändra en bransch och få människor att handla online istället för i butik, och just skor är någonting som majoriteten fortfarande helst köper över disk. Med fler nätbutiker skulle förändringen ske snabbare, och marknaden för skor på nätet skulle bli större. Det skulle främja både konkurrensen och på sikt branschens utveckling, och det är Daniel Mühlbach säker på att det kommer öppna upp för ytterligare expansion för hans andra succéföretag.
Frågan som uppstår är förstås om det finns någon aktör som kommer kunna mäta sig med hans sinne för affärer. Med Lensway fick han de fysiska lins- och glasögonbutikerna att ingå ett avtal för att inte tappa för mycket av marknaden till E-handeln. Det återstår att se vad den framgångsrike Daniel Mühlbach har för kort i rockärmen för att ta Footway till toppen.