Är man intresserad av mode och uppskattar Svenska varumärken, känner man förmodligen till att många världsmärken kommer härifrån. H&M med flera varumärken har intagit en global marknad och representeras både i Europa och på flera andra kontinenter. Det finns även exklusiva och trendiga varumärken som växer snabbt. Filippa K är ett av de mer namnkunniga Svenska klädmärken som fått stor uppmärksamhet under åren som gått. De som frekvent väljer kläder från detta varumärke kan berätta om kvalitet och smakfull design. Filippa K är på sätt och vis ett varumärke som visar sina rötter sett till designspråk.
Skandinavisk inspiration
Någonting som utmärker sig när man analyserar kollektioner från varumärket är deras Skandinaviska prägel. Det finns en känsla av minimalism och naturnära färgskalor som återkommer. Detta har förmodligen varit en styrka i företaget och någonting som bidragit till att de kunnat ta sin plats på marknaden. Bakom detta bolag finns en av grundarna, Filippa Knutsson. Hon drog igång Filippa K 1993 och har sedan dess börjat saluföra kläderna i över 700 butiker spridda i 17 länder. Även hennes far jobbade inom trender. Han startade varumärket Gul & Blå som var ett större varumärke när det blev tillgängligt i handeln runt om i Sverige.
Hållbar teknik hos Filippa K
Någonting man värnar om i hela produktionskedjan, är att minimera sina effekter på naturen. Det finns en rad åtgärder som tagits för att man skall ta bort onödiga processer som inte tillför någonting till slutresultatet. En av ansträngningarna som gjorts är att man gått över till att i hög utsträckning använda återvunnet material. Ull är ett klädmaterial som är exklusivt och funktionellt. De fibrer som används vid tillverkning av kläder är också utmärkta att återanvända. Här kan man på ett hållbart sätt minimera sitt ekologiska avtryck.
Ytterligare en ansträngning som görs är att sortera återvunnet material efter färg. Någonting som har stor inverkan på utsläpp är färgning av fibrer. När man återvinner material kan man helt utesluta denna process genom att använda fibrer som redan färgats. Detta gör att man väsentligt kan minska de utsläpp som företaget annars orsakar. Det finns även större visioner om att i allt högre utsträckning minimera all sin påverkan inom tillverkning av dessa varor. Filippa K är ett företag som anstränger sig för att se till helheten vilket visar sig i hela deras strategi.