Vi kan alla någon gång behöva hjälp från ett externt företag med olika marktjänster. Det kan röra sig om gräsklippning, krattning, snöskottning, sandning men även lokalvård. Vissa företag erbjuder helhetslösningar för trädgårdsskötsel, snöröjning och städning. Dessa tjänster ger rätt till RUT-avdrag.
Hur hittar jag den bästa leverantören av marktjänster?
Det finns en uppsjö av olika företag att välja från i Google, man bör dock vara försiktig att förlita sig endast på internet när man letar en firma som erbjuder marktjänster. Det finns många opålitliga företag med alltför låga priser som inte har F-skattsedel eller personal anslutna till kollektivavtal. De erbjuder sällan garantier eller har försäkringar som rycker in om olyckan skulle vara framme.
Be istället vänner och bekanta om rekommendationer och läs andras omdömen om företagen. Företag som har många negativa rekommendationer på internet bör du så klart akta dig för men även bolag som har fått många bra rekommendationer kan behövas kollas upp en extra gång. Många företag sätter nämligen i system att ge sig själva bra omdömen på internet för att öka antalet kunder.
Vilka urvalskriterier ska jag använda?
Tänk på att seriösa företag ofta kostar lite mer. Små företag har ofta lägre kostnader för administration och kan därför hålla lite lägre priser, men det bör inte skilja för mycket.
Många konsumenter gör medvetna val i matbutiken, man väljer ekologisk mat och rättvisemärkt kaffe. När det kommer till marktjänster dock så går många endast på priset, men du bör faktiskt bli misstänksam om priset är för lågt. Snöskottning kräver bra och säkra maskiner, personal som ska utföra takskottning ska ha speciell utbildning för att arbeta på hög höjd och så vidare.
Allt fler kunder efterfrågar miljösmarta företag, ta reda på om företaget som du är på väg att göra affärer med använder biobränsle i sin utrustning och hur t ex restprodukter från trädfällning används.
De som utför marktjänsten hos dig som kund är i de flesta fall proffs, men olyckor kan ändå uppstå, därför ska du alltid kolla upp att företaget har en ansvarsförsäkring. Vanligt är att bolagen tecknar en ansvarsförsäkring på upp till 10 miljoner kronor, då kan du känna dig trygg om något mot förmodan skulle hända.
Du bör också kontrollera om företaget har en ”nöjd kund garanti”, hur länge den gäller och hur snabbt de åtgärdar eventuella fel.
Kontrollera hur företaget sköter kommunikationen med sina kunder. Det kan alltid hända att det dyker upp frågor kring fakturor eller att du vill reklamera en tjänst, då bör företaget reagera snabbt.